4D Radar interview - met CHP-redacteur en Vayyar Sales director
Op eigen benen staan
De geavanceerde oplossing voor valdetectie van Vayyar Care waarschuwt onmiddellijk zonder dat de gebruiker iets hoeft te doen. De sales director van het bedrijf in het Verenigd Koninkrijk legt samen met CHP-redacteur, Sam Lewis, uit hoe het systeem ook activiteitsgegevens verzamelt die vallen kunnen voorspellen in de sociale zorg en verzorgingstehuizen, waardoor zorgverleners het risico beter kunnen inschatten en zelfs de frequentie van vallen kunnen verminderen.
"De sector heeft de afgelopen decennia fantastisch werk verricht op gebied van valdetectie, waarbij op technologie gebaseerde zorg een centrale plaats heeft gekregen in de gepersonaliseerde zorgverlening. Draagbare apparaatjes, trekkoorden, matjes, al deze technische snufjes waren geweldig toen ze uitkwamen", zegt Stuart Barclay, de Britse sales director van het technologiebedrijf Vayyar Care. "Maar zorg waarin de persoon echt centraal staat, vereist een dieper inzicht in de behoeften van elke bewoner." En dat is precies waarvoor Vayyar Care zorgt.
Vayyar Care werd iets meer dan tien jaar geleden opgericht. Het Israëlische bedrijf begon met het idee om radiogolftechnologie te gebruiken als een betere, goedkopere en toepasbare methode om borstkanker in een vroeg stadium op te sporen. Nu produceert en levert het een reeks systemen en oplossingen voor diverse sectoren, van de automobielsector en robotica tot de openbare veiligheid. "RF-detectie, of 4D-beeldradar, is een zeer veelzijdige technologie," legt Stuart uit. "Bij ons draait alles om veiligheid. We voorkomen verkeersdoden met Child Presence Detection. We detecteren gevaren zoals 3D-geprinte wapens op knooppunten van openbaar vervoer en op openbare evenementen; we hebben zelfs technologie die in de muur kan kijken zodat doe-het-zelvers niet in leidingen of elektrische kabels gaan boren. Veiligheid is ons ethos en alles wat we doen staat in het teken van veiligheid."
Maar het is in de zorg dat Vayyar de grootste impact heeft. Steeds meer Britse aanbieders van verpleegoproepsystemen en aangesloten zorgplatformen (meer dan dertig bij de laatste telling) zijn van mening dat Vayyar het meest geavanceerde en accurate valdetectiesysteem op de markt biedt, en na een uur praten met Stuart, moet Care Home Professional toegeven dat het duidelijk is waarop dit vertrouwen gebaseerd is.
Vanwege zijn unieke status wordt het bedrijf geschat op meer dan 1 miljard dollar. Daarvoor is er een reden; met een product dat zo ver vooruit is op de concurrentie, voegt Vayyar de daad bij het woord.
Dus, hoe werkt het systeem?
Stuart legt uit: “Vayyar Care biedt echte valdetectie. Meer dan 95% van de alarmen zijn namelijk correct gemelde valpartijen, en het biedt inzicht om die valpartijen te voorspellen.”
Stuart geeft het volgende voorbeeld: "Het systeem kan melden dat iemands nachtrust ongewoon vaak werd onderbroken door toiletbezoek en dat de persoon in kwestie door vermoeidheid een veel groter risico loopt op vallen. Het kan ook tonen dat een bewoner plots minder mobiel is geworden, wat kan duiden op een fysiek of mentaal gezondheidsprobleem."
Hij legt uit dat de kleine sensor aan het plafond de kamer 10 keer per seconde scant en een 24-uurs toezicht biedt zonder inbreuk te maken op de privacy, wat een videocamera wel zou doen. Zwakke verlichting of zelfs dichte stoom hebben geen invloed op de technologie, waardoor het systeem ideaal is voor gebruik in de badkamer, net daar waar de meeste valpartijen gebeuren. Dankzij de eenvoudige aansluiting op elk alarmsysteem of zorgplatform wordt er bij een val onmiddellijk een waarschuwing gegeven.
Daarnaast worden door het systeem in de loop van de tijd activiteitsgegevens verzameld die inzicht geven en een doeltreffend beheer van valpartijen mogelijk maken. Het identificeert zelfs subtiele veranderingen in het gedrag van iedere zorgbehoevende, en meldt problemen zodat zorgverleners de passende maatregelen kunnen treffen.
"Alle zorg moet gericht zijn op de persoon," zegt Stuart. "Elke persoon heeft andere behoeftes en gedragingen, en elk gebouw en elke kamer is anders. Als ik in een woonzorgcentrum verblijf, gaan mijn gezondheid en mobiliteit op een gegeven moment achteruit en daar zit een patroon in. Ik ga struikelen, uitglijden en vallen zonder dat het gemeld wordt. Door het opsporen van dergelijke verborgen valpartijen, kan het zorgpersoneel een betere persoonsgerichte zorg verlenen.”
Je vraagt je misschien af waarom het zo belangrijk is dat deze kleine struikel- en valpartijen opgemerkt worden? Er is toch niets aan de hand als de persoon in kwestie geen breuken of ander letsel oploopt, makkelijk zelf kan opstaan en het vuil van zich kan afkloppen? Fout. Dergelijke valpartijen leiden weken, maanden of jaren later bijna altijd tot ernstigere incidenten. Stuart legt uit: "Het is van vitaal belang dat deze valpartijen worden opgespoord, omdat ze tot grotere valpartijen gaan leiden, met mogelijke opname in het ziekenhuis als gevolg. Dat is vaak te wijten aan angst om te vallen, waardoor de zorgbehoevende zijn/haar activiteiten gaat beperken. En dat leidt dan weer tot verzwakte spieren en depressie, twee belangrijke risicofactoren voor vallen. Zorgverleners moeten op de hoogte zijn van elke valpartij en de gevolgen ervan. Alleen Vayyar Care levert al deze informatie.”
Dan vertelt Stuart een paar persoonlijke verhalen over dit soort achteruitgang. "Mijn schoongrootmoeder was even gestruikeld en kwam daarna niet meer het huis uit, omdat ze onzeker was geworden bij het lopen. We spreken te weinig over dit soort dingen, maar het is zo dat mensen na een dergelijk voorval mogelijk meer gaan thuisblijven en meer tijd zittend doorbrengen.
Sinds Covid gaat mijn moeder ook veel minder vaak de deur uit. Haar hersenen draaien op volle toeren en dat veroorzaakt ernstige angst. De factor eenzaamheid speelt een niet te onderschatten rol. We begrijpen wel waar deze angst en dit gedrag vandaan komen, maar ik ben heel bezorgd over het feit dat ze door de combinatie van eenzaamheid, gebrek aan mentale prikkels en beperkte fysieke activiteit spoedig in een woonzorgcentrum gaat terechtkomen.
"Maatschappelijk werkers en familieleden, zoals ikzelf, hebben nood aan een nieuw niveau van inzicht in het bewegingspatroon en de mentale gezondheid van mensen. We moeten ervoor zorgen dat ze hun zelfvertrouwen behouden, dat hun fysieke en mentale vaardigheden niet achteruitgaan en dat ze zo lang mogelijk zelfstandig blijven. Als Vayyar Care ook maar één iemand kan duidelijk maken wat er nodig is om deze vicieuze cirkel te doorbreken en om iemand een beetje langer actief en zelfstandig te houden, dan is de missie wat mij betreft geslaagd. Dat is mijn hele ethos: mensen helpen, stap voor stap”
Vayyar Care: een niveau hoger
Stuart licht toe waarom Vayyar Care anders is dan alle andere technologieën op de markt. In het hier en nu beschouwt hij de oplossing als een deel van de puzzel, als een extra beschermingsniveau. Maar hij gelooft dat de technologie uiteindelijk vele oudere apparaten zal vervangen.
Ten eerste verduidelijkt Stuart hoe waardevol Vayyar Care is als een echt systeem voor valdetectie. "Het eerste wat je moet weten over draagbare apparaten is uiteraard het feit dat je ze moet dragen. Zowat 40% van de mensen die een draagbaar apparaat gebruiken, laat het in de schuif liggen. Ze dragen het dus niet op het cruciale moment dat ze vallen.
Ten tweede wijst hij erop dat de meeste andere systemen alleen focussen op valdetectie. "Zorgverleners maken doorgaans gebruik van vloermatten, bedsensoren, hangers en andere draagbare apparaten. Maar dit zijn allemaal reactieve oplossingen. Er komen geen gegevens binnen. Het enige wat ze doen is een waarschuwing geven dat de persoon gevallen is. Dat is wel goed, maar wat ontbreekt, is een dieper inzicht. Met Vayyar Care kunnen zorgverleners nagaan en analyseren hoe die val is gebeurd en uitzoeken wat ze kunnen doen om een soortgelijk incident te vermijden.”
"Vloermatten blijven trouwens vaak niet op hun plaats liggen. Ze kunnen ook verwarrend zijn voor mensen met een slecht zicht of dementie. Deze personen kunnen namelijk denken dat de mat een plas water is of een gat in de grond. Daardoor kunnen ze vallen. Bovendien gaat zowat de helft van de vloermatten en bedmatjes binnen zes maanden kapot. De vervanging ervan is een grote kost voor elke zorgverlener.
"Verder zijn ook de trekkoordjes aan de muur of het plafond vaak buiten bereik van iemand die gevallen is. Mensen moeten bovendien het cognitieve vermogen hebben om eraan te trekken. De keerzijde ervan is vals alarm. Vals alarm door een activatie per ongeluk of opzettelijk verkeerd gebruik heeft invloed op de reactietijden van het personeel. Zoals de jongen die 'wolf' riep.”
Dat brengt ons tot een even belangrijk voordeel voor zorgverleners: Met Vayyar Care verlaagt de werkdruk. Door de zekerheid dat de bewoners veilig zijn, zijn er minder routinecontroles nodig en kan het personeel dus efficiënter werken. Nu de hele zorgsector kreunt onder een personeelstekort, is de mogelijkheid om meer te doen met minder, van groot belang. Daarbij komt nog dat de aangesloten zorgplatformen dankzij de gegevens van Vayyar Care kunnen signaleren welke bewoners meer zorg nodig hebben, zodat het personeel van de instelling zijn energie op die personen kan richten. Met deze analyses zullen ook de stapels papierwerk die de zorgverleners moeten invullen, verminderen, zoals eindverslagen, valrisicobeoordelingen en bijgewerkte zorgplannen.
Stuart verklaart nader: "Het gaat niet om het wegnemen van het persoonlijk contact in de zorg of om de zorg voor bewoners over te laten aan artificiële intelligentie. Het gaat om het maximaliseren van de efficiëntie van elk personeelslid tijdens een dienst van acht of twaalf uur. Het helpt het personeel om een betere persoonsgerichte zorg te verlenen.
"Het biedt ook meer comfort aan de familieleden van de zorgbehoevende. Misschien geeft het personeel geen volledig beeld van de zorgbehoevende aan de familieleden. Vayyar Care kan de familie informatie bezorgen die het personeel niet kan geven. Dat kan de familieleden rust bieden in stressvolle periodes”
Het systeem verbetert de hele tijd. Stuart verklapt al aan CHP dat de volgende functie die wordt ingevoerd, een 'uit-bed-gevaar'-waarschuwing is. "Dit geeft zorgverleners een melding wanneer iemand uit bed gaat stappen," zegt hij. "Met deze zachte waarschuwing krijgt het zorgteam een melding dat een bewoner met hoog risico uit bed gaat stappen, en dit nog voordat zijn/haar voeten de grond raken.”
Is Vayyar Care de juiste oplossing voor je zorgtehuis?
Je zou verwachten dat er een hoog prijskaartje vasthangt aan deze technologie, maar niets is minder waar. Het bedrijf doet al het mogelijke om Vayyar Care toegankelijk en betaalbaar te maken voor alle Britse zorgverleners, met zo weinig mogelijk inspanningen en hinder.
Stuart bevestigt: "Vayyar Care is compatibel met elke moderne verpleegoproep- en zorgplanningsinfrastructuur en werkt ook als zelfstandig systeem. Als iemand ons belt, gaat een van onze plaatselijke installateurs eerst het gebouw inspecteren. Als het zorgcentrum daarvoor een eigen installateur wil aanstellen, leiden wij die volledig op. We doen al het mogelijke om eventuele obstakels uit de weg te ruimen.
"De units zijn bedoeld om een heel leven mee te gaan in het gebouw waar ze geïnstalleerd worden, en ze betalen zichzelf grotendeels terug binnen de twaalf maanden na installatie, omdat ze niet moeten vervangen worden, zoals bedsensoren of vloermatjes. Dat geldt zowel voor installaties thuis als voor installaties in instellingen.”
De Britse sales director vat samen: "We hopen echt dat dit voor veel van jullie lezers het begin kan zijn van de digitale weg die ze moeten afleggen om inzichten om te zetten in handelingen. Uiteraard is het bieden van persoonsgerichte zorg een belangrijk doel in de zorgsector, maar we zijn er ook om te laten zien dat technologie kan helpen om het aantal valpartijen in zorginstellingen en gespecialiseerde zorgcentra tot zo goed als nul terug te brengen, en dat is uiteindelijk wat telt.”
CASESTUDY: Vayyar Care in de praktijk
De Britse sales director bij Vayyar Care, Stuart Barclay, vertelt hoe een bewoner van een woonzorgcentrum geholpen werd met de technologie van het bedrijf: "In een van onze woonzorgcentra was er een dame gevallen. Met onze technologie hebben we de informatie van die val verzameld en verder onderzocht. Bij dit voorval probeerde ze haar rollator tien keer vast te grijpen en dan pas viel ze. In haar zorgplan is er nu opgenomen dat de zorgverleners erop moeten toezien dat de rollator net naast haar bed of zetel staat, zodat dat probleem zich nooit meer voordoet.”
Bovenstaand interview is door Vayyar vertaald.
Pers bericht 6 december 2022: https://www.carehomeprofessional.com/the-big-interview-the-most-advanced-fall-detection-tech-on-the-market/